Tidigare har jag skrivit en guide om att starta en blomsterhandel. Hur man börja sälja snittblommor på gatan kanske? Den här gången skriver jag om att anlägga en plantskola. Nästa gång kanske det blir något annat.

Vad är en plantskola?

Här är defintionen av en plantskola enligt Wikipedia:

”En plantskola eller handelsträdgård är en odling, ofta i kommersiellt syfte, av fleråriga växter, vanligen träd, buskar och perenner. Även i samband med försäljning till privatpersoner används begreppet handelsträdgård, då även tillsammans med servering och försäljning av trädgårdstillbehör.”

Plantskolor har funnits många år i sin nuvarande form i Sverige. Till exempel Nils Norell produktion av plantskoleväxter i Västerås, år 1948. En rad andra exempel följande årtioenden. Men de allra första plantskolorna i europa daterades redan under 1300-talet. Visst, de hade inte samma utbud, organisering, juridiska regleringar eller sätt att finansieras. Men grunden var densamma. En butik som säljer blommor till din trädgård. Alltså inte riktigt samma sak som en blomsterhandel, även om det låter lika på namnen.

Planering och finansiering

I praktiken kan olika plantskolor te sig olika. Olika kvalitet på växter, olika välskötta. Olika bra kundservice och utbudet skiljer sig markant. Detta är såklart likadant som andra butiker inom detaljhandeln. Det skiljer sig ganska marknat på ICA Supermarket i Degerfors och ICA Nära vid Karlaplan. Visste du att en kruka kan kosta flera tusen kronor? Till exempel en lämplig mycket stor och stadig kruka i statsmiljö eller en från Svensk Tenn, är betydligt dyrare än en enkel kruka från Rusta.

Så beroende på plånbok, önskemål och livsstil kanske vissa plantskolor attraherar dig när andra inte gör det. Precis så ska du tänka när du anlägger din egen plantskola. Är det ett lokalt samhälle måste man till exempel ta hänsyn till vad som funkar där och vad folk har råd med. Ska du operera i en storstad eller ett mer välbergat område finns det så klart större valmöjligheter.

Idag måste man ha flexibla betallösningar. Populära alternativ är till exempel kreditkort och företag som erbjuder snabblån. Som företagare är det såklart kundens eget beslut om kunden på eget bevåg använder sig av kortfristiga krediter. Det är ingenting man kan lägga någon moraliskt vikt kring. Framförallt om kunderna tar separata lån som inte är kopplat till butiken. Men varje plantskola bör åtminstone erbjuda moderna betallösningar som till exempel delbetalning med Klarna eller andra smidiga lösningar.

Olika typer av projekt och olika ekonomi kräver olika stort kapital. Om du saknar startkapital, så bör du absolut överväga att ta in affärsänglar. Du kan såklart ansöka om ett företagslån eller spara ihop ditt eget startkapital genom att ha andra inkomster och vara tålmodig. Det är inte ovanligt att framförallt unga företagare är fattiga i början. Så snabblån och andra kortfristiga krediter är ett vanligt konsumentbeteende hos företagare. Inte minst hos småföretagare, unga personer och personer i uppstartsfasen som sagt. Det viktigaste är att man tar ansvar och har kontroll över både privatekonomi och företagsekonomi. Vilka typer av lån eller vad de har för rykte är är mindre viktigt. Banklån bör kanske vara ett förstahandsalternativ men i realiteten är det faktiskt inte bäst eller tillräckligt för precis alla, i alla situationer.

Marknadsföring och webblösningar

Du bör defintivt ha webbplats om du startar plantskola. Även där kan du ha separata betalssystem kopplat till ditt företagskonto. Detta är en del av själva förberedelsefasen. Köp rätt domän i tid, så att du vet att ingen har den. Kolla upp rättigheterna till företagsnamnet hos PRV och så vidare. Du bör skapa ett företagskonto hos din närmsta bank. Jag föreslår Handelsbanken, som har bra och smidiga tjänster för företagare. Framförallt för mindre och medelstora företag. Anlita en firma som kan webb och internetmarknadsföring. Det är viktigt att göra det på rätt sätt och välja upp en bra webbplats som kan öka din omsättning online. WordPress och Woocommerce är ofta ett bra alternativ för webbutiker med det finns även många färdiga e-commerce system.

Du bör absolut överväga att anlita en marknadsföringsbyrå. Beroende på omfattning bör du välja både en klassisk PR-byrå och en byrå som sysslar med marknadsföring online. Du bör kanske satsa på att trycka upp reklam. Kanske muggar, reklamblad och liknande. Detta är viktigt eftersom att på något sätt måste du nå till nya kunder. De kommer antagligen inte av sig själv hur som helst. Sedan kan folk vara extra nyfikna i början. Erbjuder du inte extraordinära produkter eller service i starten, så är risken att de inte kommer tillbaka. Detta ser man mer tydligt på nyöppnade resturanger till exempel. Folk är helt enkelt nyfikna. Sedan tar det ofta flera år att bygga upp ett varumärke och en aktiv kundkrets. En webbutik kan gå relativt snabbt att lansera men att skapa omstättning kan vara mer krävande än vad man många förstår. Så, om du vill anlägga en seriös plantskola så måste du (som andra företagare) vara beredd att lägga ner mycket tid och pengar. Men det kan absolut vara värt att satsa på, om det är det som du drömmer om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *